DELAVNICE ULIČNE UMETNOSTI NA OSNOVNI ŠOLI ŠMARJE-SAP
V septembru 2022 so v sklopu evropskega projekta URBACT Playful Paradigm potekale delavnice ulične umetnosti na osnovni šoli Šmarje-Sap.
Namen evropskega projekta URBACT Playful Paradigm je uvesti igriv pristop k razvoju mest. Tovrsten pristop je moč uporabiti za dosego več različnih ciljev – za povezovanje skupnosti, promocijo zdravega načina življenja, medgeneracijsko povezovanje, a tudi družbeno angažiranost oz. družbeno vključevanje otrok. In kje bolje začeti kot pri osnovnošolcih? Tokrat smo se s tovrstnim namenom odločili otrokom ponuditi nekaj popolnoma novega – delavnico ulične umetnosti.
Delavnico je vodil Fedja Šičarov, akademski slikar in univerzitetni diplomirani likovni pedagog. S poslikavo javnih površin in ulično umetnostjo se ukvarja že skoraj desetletje. Kot mentor delavnic ulične umetnosti je sodeloval z različnimi javnimi zavodi, kot so npr. Mladi zmaji. Šičarov je tudi del ekipe vsakoletnega festivala Ljubljana Street Art Festival.
Povezali smo se z osnovno šolo Šmarje-Sap in v delavnico ulične umetnosti vključili osnovnošolce zadnje triade, ki tudi obiskujejo izbirni predmet Likovno snovanje pod mentorstvom učiteljice Alenke Lopert Loborec. Delavnice so potekale dva torka v septembru, po 4 šolske ure.
Učenci so se v učilnici spoznali z zgodovino ulične umetnosti, kakšna je sporočilnost oz. moč sporočila v javnem prostoru, kakšna je razlika med likovnim ustvarjanjem in vandalizmom (grob poseg v javni prostor) ter osnovami pri načrtovanju poslikave zidu (idejna zasnova, sporočilnost, priprava skic, priprava barvne palete in porazdelitev dela).
Skozi prakso jim je bilo predstavljeno delo s spreji. S slednjimi so vadili na vnaprej postavljeno folijo in se od osnovnih (črte, barvanje) premikali do zahtevnejših nalog (oblike, različne debeline linij idr.).
Končni cilj delavnice je bila izdelava grafita na osnovni šoli Šmarje-Sap. Osnovnošolci so morali premisliti katere vrednote v življenju so jim zdijo pomembne in izbrati eno najpomembnejšo. To so kasneje skicirali na list papirja. Skice vrednot so bile izhodiščna točka za končno grafično podobo grafita.
Delavnice ulične umetnosti prispevajo h krepitvi družbene komunikacije, poživljajo javni prostor in so odlična priložnost neformalnega izobraževanja za osnovnošolce. Otroci so delavnice sprejeli z navdušenjem in ves čas aktivno sodelovali pri pripravi in sami izvedbi končnega grafita.
V galeriji fotografij lahko preverite kako so potekale delavnice in kako izgleda končen grafit.
Foto: Peter Zakrajšek
Živa Vertič, koordinatorka projekta URBACT Playful Paradigm
URBACT je program Evropskega teritorialnega sodelovanja, ki deluje že od leta 2002. Financiran je s strani Evropskega sklada za regionalni razvoj, držav članic, Norveške in Švice. Program omogoča prenos dobrih praks in sodelovanje med evropskimi mesti. Znotraj programa se odvijajo projekti, ki imajo pomemben vpliv na različna področja: okolje, ekonomija, urbani razvoj, upravljanje in vključevanje.
PLAYFUL PARADIGM oz. Igriva paradigma je projekt, ki se odvija znotraj programa URBACT. Projekt se zavzema za socialno vključenost, medgeneracijsko povezovanje, zdrav način življenja in trajnost. K sodobnim urbanim izzivom se približa z igrivim pristopom. Igra je prepoznana kot univerzalna dejavnost, ki bi morala biti dostopna in blizu vsakemu posamezniku. S pomočjo igrivega pristopa nam je omogočen nov, svež pogled na pozitivne vplive, ki nam jih lahko ponudi skupnost.